-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41868)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16847)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13937)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7985)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2946)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2851)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2433)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2196)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1669)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1655)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29027 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

با توجه به اينكه خداوند هر كه را بخواهد هدايت و يا گمراه مي كند با عدالت خداوند منافات ندارد؟
1. در آياتي از قرآن كريم، چنين مطلبي مطرح شده است؛ از جمله: {A{/Bذلِكَ هُدَي اَللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اَللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ{w22-36w}{I39:23I}/}A}، {V(زمر، آيه 23)V}. و {A{/Bوَ مَنْ يُضْلِلِ اَللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ{w36-43w}{I13:33I}*/}A}، {V(غافر، آيه 33)V}. بنابراين اصل دعاي شما درست است. 2. منظور از هدايت و ضلالت در آيات ياد شده، نوع بي واسطه آن نيست؛ بلكه از قبيل با واسطه است؛ يعني، خداوند بي واسطه اراده و اختياري كه به انسان داده است، مقوله هدايت و ايمان و نيز نقطه مقابل آن را، در فضاي فكري و اعماق دل او ايجاد مي كند و در اين رابطه، منضري به نام توانايي اختيار و انتخاب آزاد را به انسان داده است. حال افرادي با بهره گيري صحيح و منطقي از اين موهبت، مي توانند خود را از فضاي غبار آلود گمراهي، به موقعيتي كه در آن انوار هدايت در ذهن و دلشان پرتو افكن است رهنمون گردند. در اين جا خود چنين نگرشي را برگزيده اند؛ اما اين توانايي گزينش را، خداوند به آنان ارزاني داشته است. بنابراين، اين اقدام، مستقلاً از خودشان نبوده است؛ گرچه آنها نيز در اين سلسله علل طولي، نقش ايفا كرده اند. 3. هدايت در اين آيات، ايصال به مطلوب است؛ نه ارائه طريق بازگشت چنين كنشي در انسان، به افاضه ايمان بر قلب مؤمن است. خداوند در اين آيات، افاضه فوق را به خود نسبت داده است، چرا كه هدايت - به مفهوم ارائه طريق - وظيفه رسول است. 4. آنچه كه سبب مي شود سالك طريق الي الله، به موقعيتي دست يابد كه نور ايمان به وسيله خدا در دل او پرتو افكن شود؛ زمينه سازي خود او بوده است. حال هر چند هدايت يك حقيقت بيشتر نيست. اما مراحل مختلفي دارد. نخست هدايت تكويني خداوند به سراغ انسان مي آيد و عقل و فكر و قواي ديگر را در اختيار او قرار مي دهد (هدايت تكويني) و سپس هدايت و راهنمايي پيامبران شروع مي شود، آنان مردم را به راه حق دعوت مي كنند (هدايت تشريعي) و بعد از آن با ورود به مرحله عملي توفيق پروردگار شامل حال ايشان گشته و راه ها براي آنان هموار مي شود (هدايت به معناي فراهم ساختن وسيله و توفيق). قرآن در اين زمينه مي فرمايد: {A{/Bوَ اَلَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا{w1-6w}{I29:69I}/}A}، {V(عنكبوت/69)V}. در پايان در جهان ديگر از نتايج اعمال خود بهره مند مي گردد: {Aسيهديهم و يصلح بالهم A}، {V(محمد، آيه 5)V}. آنچه در اين ايات بيشتر مورد نظر است، هدايت مربوط به مرحله سوم است، چرا كه هدايتها و نيز ضلالت هاي پروردگار، بدون حساب و حكمت نيست؛ يعني، بي جهت يكي را هدايت و ديگري را محروم نمي كند؛ بلكه افراد بايد قبلاً شايستگي خود را براي هدايت احراز كنند تا از آن بهره مند گردند. وقتي فرد، زمينه هاي لازم را براي پذيرش هدايت در خود از بين نبرد و به موانع طريق نوراني هدايت (مانند فسق و ظلم و...) خود را مشغول نكرد، در اين صورت، ظرفي است آماده پذيرش فيوضات الهي و آيات، «بدين نوع از هدايت (نوع سوم) اشاره دارد. بنابراين معناي آيات مورد نظر، جبر در هدايت و ضلالت نيست، بلكه موهبتي است كه خدا به هدايت يافته گان مي دهد يعني توفيقات كه اين موهبت به ديگران اعطا نمي شود. منابعي براي مطالعه بيشتر: 1. تفسير الميزان/17/256؛ الميزان/16/55 عربي 2. تفسير نمونه/آيت الله مكارم شيرازي، ج 2/ص 259.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.